Zadania Urzędu Stanu Cywilnego

  1. Pracą Urzędu Stanu Cywilnego kieruje kierownik przy pomocy etatowego zastępcy.
  2. Do kompetencji i zadań Urzędu Stanu Cywilnego należy :
  1. Zadania zlecone :
    1. Rejestracja urodzeń, małżeństw, zgonów,
    2. Prowadzenie ksiąg stanu cywilnego oraz akt zbiorowych i skorowidzów do tych akt,
    3. Wydawanie wypisów z ksiąg stanu cywilnego i zaświadczeń,
    4. Prowadzenie archiwum ksiąg stanu cywilnego,
      • sporządzanie wzmianek i przypisków w księgach stanu cywilnego,
      • przekazywanie ksiąg ponad stuletnich do Archiwum Państwowego,
      • współpraca z innymi organami w sprawach dotyczących rejestracji stanu cywilnego,
    5. Wydawanie decyzji przewidzianych w przepisach prawa o aktach stanu cywilnego oraz kodeksie rodzinnym i opiekuńczym o :
      • odtworzeniu i ustaleniu treści aktu stanu cywilnego,
      • sprostowaniu oczywistych błędów pisarskich w akcie stanu cywilnego,
      • uzupełnieniu treści aktu stanu cywilnego,
      • sporządzeniu aktu stanu cywilnego, jeżeli fakt urodzenia, małżeństwa lub zgonu nastąpił za granicą i nie został zarejestrowany w zagranicznych księgach stanu cywilnego,
      • transkrypcji aktu stanu cywilnego sporządzonego za granicą do polskich ksiąg stanu cywilnego,
      • skróceniu terminu wyczekiwania do zawarcia małżeństwa,
      • wpisaniu do księgi stanu cywilnego treści wypisu z księgi stanu cywilnego, która zaginęła lub uległa zniszczeniu,
    6. Wydawanie zaświadczeń o zdolności prawnej obywatela polskiego do zawarcia małżeństwa za granicą i zaświadczeń stwierdzających brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa,
    7. Wydawanie zaświadczeń do zawarcia małżeństwa konkordatowego,
    8. Występowanie do Sądów Rejonowych o unieważnienie lub sprostowanie aktu stanu cywilnego w razie błędnego lub nieścisłego zredagowania,
    9. Przyjmowanie oświadczeń o :
      • wstąpieniu w związek małżeński,
      • uznaniu dziecka,
      • nadaniu dziecku nazwiska męża matki,
      • powrocie kobiety rozwiedzionej do nazwiska noszonego przed zawarciem małżeństwa,
      • zmianie imienia dziecka,
      • nazwisku małżonków po zawarciu małżeństwa,
    10. Prowadzenie korespondencji konsularnej w sprawach o wydobycie odpisów z akt stanu cywilnego dotyczących osób zamieszkałych za granicą,
    11. Organizowanie uroczystości związanych z przyjmowaniem oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński oraz jubileuszami długoletniego pożycia małżeńskiego,
    12. Ustalanie brzmienia i pisowni imion i nazwisk,
    13. Prowadzenie rejestru wydanych i utraconych dowodów tożsamości,
    14. Wydawanie dowodów osobistych,
    15. Wydawanie tymczasowych zaświadczeń tożsamości,
    16. Prowadzenie dokumentacji związanej z pobieraniem i wydawaniem blankietów dowodów tożsamości.