EMANUEL KANIA

Kompozytor, Opolski Chopinista (1827- 1887)

koniec tekstu promocyjnego

Emanuel Kania (1827- 1887)

W malowniczej miejscowo艣ci Uszyce 26 marca 1827 roku przyszed艂 na 艣wiat Emanuel Kania. Pocz膮tkowo Kania pobiera艂 nauki w elementarnej szkole w Uszycach (jego ojciec by艂 tam nauczycielem, jednocze艣nie pe艂ni艂 funkcj臋 organisty). Pierwszych zasad muzyki oraz gry na fortepianie udziala艂 mu jego ojciec. W 1838 roku Kania zamieszka艂 we Wroc艂awiu, gdzie ucz臋szcza艂 do gimnazjum 艣w. Macieja, kontynuuj膮c nauk臋 gry na fortepianie pod kierunkim D. Schnabla. W 1945 roku m艂ody Kania uda艂 si臋 do by艂ego Kr贸lestwa Kongresowego osiedlaj膮c we wsi kieleckiej, gdzie pracowa艂 jako domowy nauczyciel. W latach 1850- 1853 przebywa艂 w Berlinie gdzie uko艅czy艂 studia muzyczne.W drodze do Berlina da艂 dwa koncery we Wroc艂awiu. Pod koniec 1853 roku osiedli艂 si臋 w Warszawie z drobnymi przerwami na Pary偶 w latach 1857/58 i 1861/62 w celu pog艂臋bienia swej wiedzy muzycznej. Jednak do ko艅ca swego 偶ycia pozosta艂 wierny warszawie- tam zmar艂 16 marca 1887 roku- na kilka dni przed swymi 60. urodzinami. 
Kania rozwija艂 poczw贸rn膮 dzia艂alno艣膰 artystyczn膮, tj. jako nauczyciel, wirtuoz, kompozytor i recenzent. W roku 1869 obj膮艂 stanowisko nauczyciela gry na fortepianie w Instytucie Muzycznym, a po kilku latach przeszed艂 na r贸wnorz臋dn膮 posad臋 do Instytutu Aleksandryjskiego w Warszawie. 
Napisa艂 on szko艂臋 gry na fortepianie pt. Podr臋cznik do nauki gry fortepianowej, opus 51. Kania by艂 te偶 znany jako pianista. Da艂 on mn贸stwo koncert贸w zar贸wno w kraju jaki i za granic膮. Koncertowa艂 w Lublinie, Radomiu, Poznaniu, Warszawie, Dubinie, 呕ytomierzu, Berdyczowie, Kijowie, Wroc艂awiu, Berlinie, Lipsku, Hamburgu, Pary偶u i w wielu innych miastach. W 1860 roku bra艂 udzia艂 w ikoncercie kompozytorskim Stanis艂awa Moniuszki. 
Emanuel Kania by艂 pierwszym Opolaninem Chopinist膮. Kania zas艂yn膮 przede wszystkim jako tw贸rca- kompozytor, zw艂aszcza miniatur fortepianowych (nokturny, romanse, barkarole, etiudy) oraz ta艅c贸w koncertowych, stylizowanych (polonezy, mazurki, krakowiaki, polki, walce), jak te偶 kilku transkrypcji koncertowych, g艂贸wnie Stanis艂awa Moniuszki. Uprawia艂 te偶 muzyk臋 kameraln膮. Napisa艂 Trio na skrzypce, wiolonczel臋 i fortepian. Komponowa艂 tak偶e pie艣ni solowe do r贸偶nych teks贸w z towarzyszeniem fortepiany, m.in. krakowiaka do Wies艂awa Kazimierza Brodzi艅skiego, ballad臋 Chata w cieniu do s艂贸w W. Wolskiego oraz najrozmaitsze utwory ch贸alne na zespo艂y mieszane i m臋skie. Kania pr贸bowa艂 te偶 swych si艂 na polu muzyczno- scenicznym np. Werbel domowy do s艂贸w J. Gregorowicza, czy Obrazek G贸ralski (Beata). 
Kania by艂 r贸wnie偶 krytykiem i recenzentem, pisa艂 m.in. w Kurierze Codziennym, Gazecie Muzycznej i Teatralnej, Ruchu Muzycznym, Tygodniki Ilustrowanym K艂osach.
Sp贸藕cizna po Emanuelau Kani, r臋kopisy i druki zosta艂y zlo偶one przez rodzin臋 Kani w Bibliotece Jagiello艅skiej.

(opracowano w oparciu o tekst Piotra 艢wierca)