STANDARDY OBSŁUGI OSÓB ZE SZCZEGÓLNYMI POTRZEBAMI
I DOSTĘPU ALTERNATYWNEGO W URZĘDZIE MIEJSKIM W GORZOWIE ŚLĄSKIM
Urząd Miejski w Gorzowie Śląskim zwany w dalszej części Urzędem zapewnia obsługę osób ze szczególnymi potrzebami.
Ilekroć w dalszej części jest mowa o:
osobie ze szczególnymi potrzebami- należy przez to rozumieć osobę, która ze względu na swoje cech zewnętrzne lub wewnętrzne, albo ze względu na okoliczności, w których się znajduje, musi podjąć dodatkowe działania lub zastosować dodatkowe środki ostrożności w celu przezwyciężenia bariery, aby uczestniczyć w różnych sferach życia na zasadzie równości z innymi osobami (art. 2 pkt. 3 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami); osobą ze szczególnymi potrzebami może być w szczególności: osoba trwale lub czasowo poruszająca się na wózku, osoba trwale lub czasowo poruszająca się o kulach, osoba mająca inne trudności w poruszaniu się, osoba z trwałą lub czasową niepełnosprawnością wzroku, osoba z trwałą lub czasową niepełnosprawnością słuchu, osoba starsza, osoba osłabiona np. chorobą, osoba niskorosła, osoba mająca trudności z wyraźnym mówieniem, osoba z niepełnosprawnością intelektualną lub chorobą psychiczną albo zespołem Aspergera lub spektrum autyzmu, kobieta w ciąży, rodzice i opiekunowie z dziećmi, osoba z dużym bagażem, osoba posługująca się innym językiem niż język polski lub słabo władająca językiem polskim, osoba z niskim wykształceniem.
ETAPY OBSŁUGI OSÓB ZE SZCZEGÓLNYMI POTRZEBAMI
Do budynku od ul. Wojska Polskiego prowadzi -z poziomu chodnika- wejście główne. Przed drzwiami wejściowymi po lewej stronie, na wysokości 64 cm- 70 cm. znajduje się dzwonek przywołujący pracownika Urzędu. Po wejściu do budynku znajduje się przedsionek o wymiarach 274x297 cm. zapewniający przestrzeń manewrową dla osób poruszających się na wózkach. Aby dostać się do pomieszczeń Urzędu na I i II piętro należy pokonać 19- stopniowe, strome schody.
- Aby ułatwić osobą ze szczególnymi potrzebami kontakt z pracownikiem urzędu, należy skorzystać z dzwonka umieszczonego przy drzwiach wejściowych do budynku urzędu.
- Na wezwanie, zawsze zjawi się pracownik pierwszego kontaktu. Pracownik pierwszego kontaktu przeprowadza wstępną rozmowę z osobą ze szczególnymi potrzebami w celu ustalenia charakteru sprawy, następnie powiadamia odpowiedniego pracownika urzędu.
- Jeśli istnieją bariery, które uniemożliwiają bądź bardzo utrudniają obsługę osoby ze szczególnymi potrzebami na stanowisku pracownika odpowiedzialnego ze załatwienie sprawy, pracownik ten obsługuje osobę ze szczególnymi potrzebami w wyznaczonym stanowisku na parterze budynku Urzędu.
4.Po zakończeniu obsługi pracownik obsługujący osobę ze szczególnymi potrzebami, jeżeli zachodzi taka potrzeba, służy pomocą w opuszczeniu budynku urzędu.
- Każdy pracownik Urzędu niezależnie od ustalonej procedury obsługi osób ze szczególnymi potrzebami, oraz zajmowanego stanowiska ma obowiązek okazania wszelkiej pomocy osobie ze szczególnymi potrzebami.
Osoby o szczególnych potrzebach obsługiwane są poza kolejnością. W sytuacji, gdy w Urzędzie jest wielu interesantów, pracownik ma prawo zaprosić osobę o szczególnych potrzebach do obsługi poza kolejnością.
Niewidomy interesant może przyjść do Urzędu z psem przewodnikiem i nie musi zgłaszać tego faktu. Pracownicy Urzędu są gotowi do wypełnienia za osobę niewidomą lub niedowidzącą składanych dokumentów. W takim przypadku po wypełnieniu wniosku pracownik zobowiązany jest odczytać wypełniony dokument klientowi do jego akceptacji. Każdy interesant o szczególnych potrzebach ma prawo je zgłosić pracownikom Urzędu.
OBSŁUGA OSÓB DOŚWIADCZAJĄCYCH TRUDNOŚCI W OSOBISTYM KONTAKCIE
Osoby doświadczające trudności z osobistym przybyciem do siedziby Urzędu mogą załatwić sprawy za pośrednictwem następujących środków komunikacji:
-telefonicznie i faksem na numer: 34 3594004,
-adresy skrzynek ePUAP:
/660q2rlvsj/SkrytkaESP
/660q2rlvsj/skrytka
-pocztą elektroniczną na adres:um@gorzowslaski.pl
-listownie na adres: Urząd Miejski, ul. Wojska Polskiego 15, 46-310 Gorzów Śląski
OBSŁUGA OSÓB POSIADAJĄCYCH TRUDNOŚCI W KOMUNIKOWANIU SIĘ
Osoby posiadające trudności w komunikowaniu się mogą załatwić sprawy w Urzędzie przy pomocy tak zwanej osoby przybranej, którą może zostać osoba fizyczna, która została wybrana przez osobę uprawnioną i posiada ukończone 16 lat. Rolą osoby przybranej jest pomoc w załatwieniu sprawy w Urzędzie osobie doświadczającej trudności w komunikowaniu się. Osoba uprawniona nie może skorzystać z pomocy osoby przybranej, gdy dane objęte wnioskiem są prawnie chronione ze względu na ochronę informacji niejawnych, a dostęp do nich przysługuje tylko osobie uprawnionej.
Pracownik Urzędu zainicjuje zapewnienie profesjonalnego tłumacza z języka polskiego na Polski Język Migowy i z Polskiego Języka Migowego na język polski. Petent musi z wyprzedzeniem trzech dni roboczych zgłosić chęć skorzystania z usługi tłumacza języka migowego wypełniając stosowny wniosek, który jest do pobrania na stronie internetowej gminy oraz na BIP. Usługa będzie realizowana w siedzibie Urzędu.
Dostęp alternatywny w Urzędzie Miejskim w Gorzowie Śląskim
Jeżeli jesteś osobą ze szczególnymi potrzebami, a Urząd nie jest w stanie zapewnić Tobie dostępności, to jest zobowiązany zapewnić dostęp alternatywny.
Brak dostępności, o którym mowa może być spowodowany jedynie względami technicznymi lub prawnymi.
- Dostęp alternatywny polega w szczególności na:
- a) zapewnieniu osobie ze szczególnymi potrzebami wsparcia innej osoby;
- b) zapewnieniu osobie ze szczególnymi potrzebami wsparcia technicznego, w tym z wykorzystaniem nowoczesnych technologii;
- c) wprowadzeniu takiej organizacji Urzędu, która umożliwi realizację potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami, w niezbędnym zakresie dla tych osób.
Jeżeli Urząd nie jest w stanie zapewnić Tobie dostępności cyfrowej elementu strony internetowej lub aplikacji mobilnej, powinien umożliwić Tobie kontakt:
- telefoniczny,
- korespondencyjny,
- za pomocą środków komunikacji elektronicznej,
- za pomocą tłumacza języka migowego,
- za pomocą tłumacza-przewodnika.
- Koordynatorem ds. dostępności w Urzędzie jest: Pani Jowita Maćczak, e-mail: jm.so@gorzowslaki.pl , telefon 34 3594004.
- Dostęp alternatywny do treści cyfrowych
Jeżeli jesteś osobą ze szczególnymi potrzebami, to w przypadku problemów
z dostępnością cyfrową strony lub aplikacji mobilnej skontaktuj się z Sekretariatem Urzędu Miejskiego , telefon: 34 3594004. Tą samą drogą możesz złożyć wniosek o udostępnienie informacji niedostępnej oraz składać skargi na brak zapewnienia dostępności.
- Możesz zażądać udostępnienia informacji zamieszczonych na stronach internetowych w formach alternatywnych, na przykład poprzez odczytanie niedostępnego cyfrowo dokumentu, opisanie zawartości filmu bez audiodeskrypcji itp. Żądanie powinno zawierać:
- a) Twoje dane,
- b) wskazanie, o którą stronę internetową, aplikację mobilną lub dokument chodzi,
- c) sposób kontaktu z Tobą,
- d) formę, w jakiej powinna zostać przekazana niedostępna treść.
- Urząd zrealizuje żądanie niezwłocznie i nie później niż w ciągu 7 dni. Jeżeli dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe, Urząd niezwłocznie poinformuje Cię o tym, kiedy realizacja żądania będzie możliwa, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż 2 miesiące.
- Dostęp alternatywny w zakresie informacyjno-komunikacyjnym
- Jeżeli jesteś osobą ze szczególnymi potrzebami, to w przypadku problemów z dostępnością informacyjno-komunikacyjną skontaktuj się z Koordynatorem dostępności jm.so@gorzowslaki.pl ; telefon 34 3594004 wew. 150
- Urząd nie zapewnia obsługi poprzez SMS, MMS, komunikatory internetowe oraz komunikację audiowizualną.
- Jednak możesz skontaktować się z Urzędem za pośrednictwem:
- a) poczty elektronicznej pod adresem: um@gorzowslaski.pl
- b) faksu pod numerem 34 3594004
Urząd Miejski w Gorzowie Śląskim wprowadził usługę ,,Mobilny Urzędnik”, której regulamin znajdziesz tutaj: regulamin działania ,,Mobilny Urzędnik"
- Jeśli chcesz skorzystać z usługi tłumacza polskiego języka migowego (lub innego tłumacza), zgłoś to do Urzędu składając właściwy wniosek. Wzór wniosku znajdziesz w Załączniku nr 1 do tego dokumentu.
- Wniosek o zapewnienie usługi tłumacza polskiego języka migowego
(lub innego) powinieneś/powinnaś złożyć: - a) co najmniej na 3 dni robocze przed Twoją wizytą w Urzędzie,
z wyłączeniem sytuacji nagłych, - b) w formie określonej przez Urząd (patrz: Załącznik nr 1), w sposób zapewniający Ci dostępność.
- Gdy dokonasz zgłoszenia Urząd jest zobowiązany zapewnić Ci usługę tłumacza w terminie wyznaczonym lub uzgodnionym z Tobą. Jeżeli Urząd nie ma możliwości zapewnienia usługi tłumacza, wówczas:
- a) zawiadamia Cię o tym i uzasadnia ten fakt,
- b) wyznacza możliwy termin realizacji świadczenia lub wskazuje inną formę realizacji usługi.
- Na stronie internetowej Urzędu w zakładce DOSTĘPNOŚĆ zamieszczony jest wzór wniosku o zapewnienie tłumacza PJM (polskiego języka migowego), SJM (systemu językowo-migowego) . Wniosek stanowi również Załącznik nr 1; do tego dokumentu. Wzór wniosku napisany jest w języku prostym.
W przypadku podania numeru telefonu lub e-mail we wniosku, pracownik/czka Urzędu będą kontaktować się na podany telefon lub e-mail. Wniosek możesz złożyć w formie elektronicznej lub osobiście w Urzędzie. - Jeśli jesteś osobą ze szczególnymi potrzebami możesz zwrócić się do Urzędu z prośbą o udostępnienie wniosków w formie dla Ciebie dostępnej (druk powiększony, dokument w formie elektronicznej).
- Jeśli jesteś osobą ze szczególnymi potrzebami możesz również przyjść do urzędu z własnym tłumaczem lub własnym urządzeniem, które ułatwią Ci załatwienie sprawy.
III. Dostęp alternatywny w zakresie architektonicznym
- W budynku Urzędu brak jest udogodnień dla osób z OzN. Do czasu zapewnienia pełnej dostępność architektonicznej zapewniamy pomocy Mobilnego urzędnika. Zasady funkcjonowania usługi Mobilnego urzędnika opisane są w Załączniku nr 3 do tego dokumentu oraz na stronie internetowej.
- Obsługa klienta w Urzędzie jest zorganizowana w taki sposób, że wszystkie sprawy możesz załatwić na parterze budynku. W przypadku, gdy sprawa wymaga interwencji urzędnika/urzędniczki pracującego na wyższych kondygnacjach budynku, pracownik/pracowniczka punktu obsługi klienta wzywa wskazanego urzędnika/urzędniczkę w celu załatwienia sprawy wskazanej przez Ciebie. Na stronie internetowej jest wykaz numerów do poszczególnych kierowników referatów. telefony