Emanuel Kania
Kompozytor, Opolski Chopinista (1827- 1887)
Emanuel Kania
W malowniczej miejscowo艣ci Uszyce 26 marca 1827 roku przyszed艂 na 艣wiat Emanuel Kania. Pocz膮tkowo Kania pobiera艂 nauki w elementarnej szkole w Uszycach (jego ojciec by艂 tam nauczycielem, jednocze艣nie pe艂ni艂 funkcj臋 organisty). Pierwszych zasad muzyki oraz gry na fortepianie udziela艂 mu jego ojciec. W 1838 roku Kania zamieszka艂 we Wroc艂awiu, gdzie ucz臋szcza艂 do gimnazjum 艣w. Macieja, kontynuuj膮c nauk臋 gry na fortepianie pod kierunkiem D. Schnabla. W 1945 roku m艂ody Kania uda艂 si臋 do by艂ego Kr贸lestwa Kongresowego osiedlaj膮c we wsi kieleckiej, gdzie pracowa艂 jako domowy nauczyciel. W latach 1850- 1853 przebywa艂 w Berlinie gdzie uko艅czy艂 studia muzyczne.W drodze do Berlina da艂 dwa koncerty we Wroc艂awiu. Pod koniec 1853 roku osiedli艂 si臋 w Warszawie z drobnymi przerwami na Pary偶 w latach 1857/58 i 1861/62 w celu pog艂臋bienia swej wiedzy muzycznej. Jednak do ko艅ca swego 偶ycia pozosta艂 wierny warszawie- tam zmar艂 16 marca 1887 roku- na kilka dni przed swymi 60. urodzinami.
Kania rozwija艂 poczw贸rn膮 dzia艂alno艣膰 artystyczn膮, tj. jako nauczyciel, wirtuoz, kompozytor i recenzent. W roku 1869 obj膮艂 stanowisko nauczyciela gry na fortepianie w Instytucie Muzycznym, a po kilku latach przeszed艂 na r贸wnorz臋dn膮 posad臋 do Instytutu Aleksandryjskiego w Warszawie.
Napisa艂 on szko艂臋 gry na fortepianie pt. Podr臋cznik do nauki gry fortepianowej, opus 51. Kania by艂 te偶 znany jako pianista. Da艂 on mn贸stwo koncert贸w zar贸wno w kraju jaki i za granic膮. Koncertowa艂 w Lublinie, Radomiu, Poznaniu, Warszawie, Dubinie, 呕ytomierzu, Berdyczowie, Kijowie, Wroc艂awiu, Berlinie, Lipsku, Hamburgu, Pary偶u i w wielu innych miastach. W 1860 roku bra艂 udzia艂 w koncercie kompozytorskim Stanis艂awa Moniuszki.
Emanuel Kania by艂 pierwszym Opolaninem Chopinist膮. Kania zas艂yn膮 przede wszystkim jako tw贸rca- kompozytor, zw艂aszcza miniatur fortepianowych (nokturny, romanse, barkarole, etiudy) oraz ta艅c贸w koncertowych, stylizowanych (polonezy, mazurki, krakowiaki, polki, walce), jak te偶 kilku transkrypcji koncertowych, g艂贸wnie Stanis艂awa Moniuszki. Uprawia艂 te偶 muzyk臋 kameraln膮. Napisa艂 Trio na skrzypce, wiolonczel臋 i fortepian. Komponowa艂 tak偶e pie艣ni solowe do r贸偶nych teks贸w z towarzyszeniem fortepiany, m.in. krakowiaka do Wies艂awa Kazimierza Brodzi艅skiego, ballad臋 Chata w cieniu do s艂贸w W. Wolskiego oraz najrozmaitsze utwory ch贸ralne na zespo艂y mieszane i m臋skie. Kania pr贸bowa艂 te偶 swych si艂 na polu muzyczno- scenicznym np. Werbel domowy do s艂贸w J. Gregorowicza, czy Obrazek G贸ralski (Beata).
Kania by艂 r贸wnie偶 krytykiem i recenzentem, pisa艂 m.in. w Kurierze Codziennym, Gazecie Muzycznej i Teatralnej, Ruchu Muzycznym, Tygodniki Ilustrowanym i K艂osach.
Spu艣cizna po Emanuelu Kani, r臋kopisy i druki zosta艂y z艂o偶one przez rodzin臋 Kani w Bibliotece Jagiello艅skiej.
(opracowano w oparciu o tekst Piotra 艢wierca)
Poeta ziemi oleskiej (1881- 1922)
Jan Nikodem Jaro艅- poeta ziemi oleskiej (1881- 1922)
Wie艣 Jastrzygowice le偶y na zachodnim brzegu Prosny. Ta sama Prosna oddziela艂a niegdy艣 zab贸r rosyjski od pruskiego, a potem Polsk臋 od Niemiec. Nikt z badaczy literatury nie zainteresowa艂by si臋 Jastrzygowicami, gdyby nie fakt, 偶e 3 maja 1881 roku urodzi艂 si臋 tam Jan Nikodem Jaro艅- znany p贸藕niej pod pseudonimem ARIOS- jeden z wybitnych przedstawicieli literatury 艣l膮skiej.
Urodzi艂 si臋 w rodzinie ch艂opskiej. Kiedy XIX wiek dobiega艂 ko艅ca, ojciec wraz z rodzin膮 przeni贸s艂 si臋 do Olesna, jednak dochody z prowadzenia gospodarki nie wystarcza艂y na dostatnie 偶ycie licznej rodziny. Walenty Jaro艅 (ojciec poety) zmuszony by艂 ci臋偶ko pracowa膰 by przyodzia膰 dziwi臋cioosobow膮 gromadk臋 dzieci.
Jan, spragniony wiedzy, umieszczony zosta艂 w znanym gimnazjum bytomskim. Niestety na skutek zatarg贸w z niemieckimi nauczycielami tu偶 przed matur膮 zmuszony by艂 je opu艣ci膰. Nauczyciele nie mogli znie艣膰 faktu, 偶e m艂ody Jaro艅 czu艂 si臋 Polakiem i manifestowa艂 swoj膮 przynale偶no艣膰 narodow膮. Atmosfera panuj膮ca w bytomskim gimnazjum by艂a na wskro艣 niemiecka. Odd藕wi臋k tych spraw widoczny jest w p贸藕niej napisanym dramacie narodowo- spo艂ecznym pt. Wyw艂aszczenie.
Po opuszczeniu gimnazjum Jaro艅 sam uzupe艂nia艂 swoje studia gimnazjalne, a utrzymywa艂 si臋 g艂贸wnie z korepetycji, kt贸rych udziela艂. Nast臋pnie zapisa艂 si臋 na wydzia艂 filologiczny Uniwersytetu Wroc艂awskiego. W roku 1904 wyje偶d偶a do Szwajcarii, a rok p贸藕niej zda艂 egzamin dojrza艂o艣ci w Badenii i rozpocz膮艂 ponownie studia we Wroc艂awiu na wydziale prawnym.
Wielokrotnie rodzice namawiali m艂odego Jaronia do podj臋cia studi贸w teologicznych, ale ten zdecydowanie odmawia艂. Wybra艂 偶ycie trudniejsze, ale zgodne ze swoim sumieniem.
Studia pisarza cz臋sto by艂y przerywane. Dokuczaj膮ca bieda zmusza艂a go do udzielania lekcji bogatym ziemianom z Wielkopolski i Ma艂opolski. W 1910 roku Jaro艅 przeni贸s艂 si臋 na uniwersytet Jana Kazimierza we Lwowie. Tam uko艅czy艂 studia i uzyska艂 tytu艂 doktora prawa.
Jaro艅 zrzek艂 si臋 obywatelstwa pruskiego, jednak nim uzyska艂 obywatelstwo austriackie wybuch艂a pierwsza wojna 艣wiatowa, podczas kt贸rej pracowa艂 w roli praktykanta gospodarczego. Wkr贸tce uzyska艂 prac臋 w konsulacie austriackim we Wroc艂awiu, dzi臋ki czemu swobodnie porusza艂 si臋 na obszarze kontrolowanym przez Niemcy. Po wojnie wsp贸艂pracowa艂 z Nowinami- dziennikiem znanym z akcji antygermanizacyjnej na 艢l膮sku. Pracowa艂 tak偶e w Biurze Informacyjnym dla Koalicji w Katowicach. Bra艂 czynny udzia艂 w trzecim powstaniu 艣l膮skim jako cywilny komisarz na powiat oleski. Publicznie wyst臋powa艂 na wiecach udzielaj膮c przem贸wie艅 w 1919 roku z Bogacicy, w 1920 r. w rodzinnych Jastrzygowicach) oraz publikowa艂 artyku艂y antrygermanizacyjne.
Kiedy wojska polskie obj臋艂o G贸rny 艢l膮sk poeta zamieszka艂 w Lubli艅cu, gdzie zmar艂 1 sierpnia 1922 roku. Gr贸b znajduje si臋 na lublinieckim cmentarzu.
Tw贸rczo艣膰 pisarsk膮 Jaro艅 rozpocz膮艂 jako dwunastoletni ch艂opiec, kt贸ry niezbyt sprawnie pos艂ugiwa艂 si臋 j臋zykiem polskim- zna艂 go bowiem tylko w formie gwarowej. Dlatego te偶 wczesne utwory charakteryzuj膮 si臋 cz臋stym u偶yciem form gwarowych.
Jaro艅 by艂 przede wszystkim lirykiem. Chcia艂 podnie艣膰 polsk膮 literatur臋 艣l膮sk膮 do poziomu literatury og贸lnopolskiej. w 1906 roku wyda艂 Zbiorek poezji Z pami臋tnika G贸rno艣l膮zaka. Kierowany mi艂o艣ci膮 do ludu 艣l膮skiego pisze dramat pt. Wyw艂aszczenie. Opr贸cz utwor贸w o akcentach narodowowyzwole艅czych powstaje szereg wierszy o charakterze lirycznym, zawieraj膮cych opis pi臋knej i uroczej wsi 艣l膮skiej. Autor ch臋tnie si臋ga艂 do przesz艂o艣ci. Opr贸cz dramatu Konrad K臋dzierzawy i Wojska 艣w. Jadwigi napisa艂 kilka utwor贸w wierszowanych po艣wi臋conych temu tematowi.
(opracowano w oparciu o tekst Tadeusza Bednarczuka)
Historyk - badacz ziemi 艣l膮skiej (1919 - 1981)
Franciszek Hawranek (09 marca 1919- 17 wrze艣nia 1981 roku)
Historyk, badacz, popularyzator dziej贸w walki o narodowe i spo艂eczne wyzwolenie 艢l膮ska. Urodzi艂 si臋 09 marca 1919 roku w Tychach> Wykszta艂cenie zdobywa艂 na 艢l膮ski. W latach 1937-39 studiowa艂 w Pa艅stwowym Pedagogikum w Katowicach, po czym zosta艂 skierowany do pracy nauczycielskiej. Podczas wojny trafi艂 do niemieckiej armii i zosta艂 wys艂any na front. Zako艅czenie wojny zasta艂o go ameryka艅skim obozie jenieckim.
Latem 1945 roku wr贸ci艂 na 艢l膮sk. Pracowa艂 jako nauczyciel, podnosz膮c jednocze艣nie swoje kwalifikacje. W latach 1948- 51 studiowa艂 w Instytucie Pedagogicznym Zwi膮zku Nauczycielstwa Polskiego w Warszawie, a w latach 1958- 61 historii w Wy偶szej Szkole Pedagogicznej w Krakowie. W 1964 roku na Uniwersytecie im. Bieruta we Wroc艂awiu otrzyma艂 stopie艅 doktora nauk humanistycznych na podstawie rozprawy "Ruch komunistyczny na G贸rnym 艢l膮sku w latach 1918-1922". Wci膮偶 pog艂臋biaj膮c badania nad ruchem robotniczym, zaj膮艂 si臋 r贸wnie偶 dziejami niemieckiej socjaldemokracji na 艢l膮sku Opolskim w latach wielkiego kryzysu (1929-1933). W 1971 roku uzyska艂 stopie艅 naukowy doktora habilitowanego.
W 1970 roku Franciszek Hawranek przeszed艂 do pracy w Instytucie 艢l膮skim w Opolu, gdzie kierowa艂 Zak艂adem Historii, i w latach 1975-81 pe艂ni艂 obowi膮zki wicedyrektora. Od 1971 roku wyk艂ada艂 te偶 w Wy偶szej Szkole Pedagogicznej w Opolu. W 1975 roku zosta艂 mianowany profesorem nadzwyczajnym.
By艂 inicjatorem wielu przedsi臋wzi臋膰 na rzecz integracji spo艂ecze艅stwa na Opolszczy藕nie. Pod jego redakcj膮 ukaza艂y si臋 prace dokumentuj膮ce polsko艣膰 艢l膮ska, m.in. Twierdze polsko艣ci, Ludzie spod znaku Rod艂a. Jako redaktor wchodzi艂 te偶 w sk艂ad zespo艂贸w opracowuj膮cych kolejne tomy kwartalnika Wczoraj- Dzi艣- Jutro oraz Kalendarza Opolskiego.
Efektem pracy Hawranka w Instytucie 艢l膮skim w Opolu by艂o opublikowanie przez I艢 dw贸ch syntez: Dzieje G贸rnego 艢l膮ska w latach 1816- 1947 i Dzieje ruchu robotniczego na G贸rnym 艢l膮sku, oraz dzie艂a porz膮dkuj膮cego wiedz臋 o prze艂omowym dla G贸rnego 艢l膮ska okresie lat 1918- 1921: Encyklopedia powsta艅 艣l膮skich.
Popularyzuj膮c wiedz膮 historyczn膮, wyst臋powa艂 w audycjach radiowych i telewizyjnych, zabiera艂 g艂os w prasie i periodykach spo艂eczno- kulturalnych, wyst臋powa艂 na sesjach popularnonaukowych i spotkaniach autorskich. Dorobek profesora Franciszka Hawranka obejmuje dziewi臋膰 ksi膮偶ek autorskich, 31 publikacji zwartych redagowanych, 130 artyku艂贸w i rozpraw, 338 hase艂 encyklopedycznych, dziesi膮tki recenzji i polemik. Zgin膮艂 tragicznie 17 wrze艣nia 1981 roku. 艢mier膰 przerwa艂a konstruowanie nowych plan贸w badawczych w艂asnych i zespo艂u, kt贸rym kierowa艂. Zosta艂 pochowany na cmentarzu w Gorzowie 艢l膮ski, (http://opole.gazeta.pl/opole/1,35113,1002479.html)
Profesor Franciszek Hawranek przez wiele lat zwi膮zany by艂 z Liceum Og贸lnokszta艂c膮cym w Gorzowie 艢l膮skim jako nauczyciel historii. w We wrze艣niu 2013 roku w Zespole Szkolno- Gimnazjalnym w Gorzowie 艢l膮skim odby艂o si臋 spotkanie z cyklu "Historia lokalna na przyk艂adzie wybranych powiat贸w, miast i gmin." po艣wi臋cone w ca艂o艣ci Franciszkowi Hawrankowi. Jego g艂贸wnym prelegentem by艂a profesor Teresa Smoli艅ska, (uczennica prof. Hawranka), kierownik Katedry Kulturoznawstwa i Folklorystyki Uniwersytetu opolskiego. Spotkanie mia艂o charakter wspomnieniowy.